Misofoni - Psykolog Mette Westh Professionel psykologbehandling af dødsangst
16310
page-template-default,page,page-id-16310,page-child,parent-pageid-16211,bridge-core-2.0.2,vcwb,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.0.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Misofoni

Misofoni er angst for, eller irritation over, lyde. Ofte vil bestemte lyde medføre at man føler stærkt fysisk og mentalt ubehag, og man vil derfor få lyst til at “flygte fra” eller undgå situationen. Fysiske og mentale symptomer kan derfor være uro, anspændthed, irritation og vrede. Det er individuelt hvilke lyde man ikke tåler, men typiske eksempler kan være lyden af andre der spiser, andres kropslyde (hoste, knækker led, rømmer sig) eller lyden af andres handlinger (skriver på computer, lyden af deres gang).

Misofoni vil ofte føre til at man trækker sig socialt, eller man kan opleve at det går ud over ens relationer. Derfor er det vigtigt at få behandlet angsten. De mest effektive behandlingsmetoder til misofoni er kognitiv og metakognitiv terapi. Her kan du læse mere om, hvordan jeg behandler misofoni ved hjælp af disse behandlingsmetoder.

Sådan behandler jeg dødsangst

Den kognitive og den metakognitive metode er de mest dokumenterede effektive metoder til at behandle angst. Metoderne giver dig overblik over, og styr på de tanker, følelser og handlinger der vedligeholder din angst. De giver dig forståelse for hvordan angsten fungerer, og giver dig værktøjer til at tage styringen, og komme tilbage til en hverdag der fungerer for dig.

 

Den eksistentielle metode er god til at arbejde et lag dybere og forstå de bagvedliggende og udløsende faktorer, der er for din angst eller dine tanker om døden. Den kan give dig en dybere forståelse for hvem du er, hvad der er vigtigt for dig, og hvordan du gerne vil leve dit liv.

 

Ved at kombinere de to typer af metoder, forstærkes effekten af terapien, så du står endnu stærkere, både i forhold til at håndtere din nuværende situation, og til at klare udfordrende situationer fremover.

Angst psykolog århus