q
Tab og sorg - Psykolog Mette Westh
15660
page-template-default,page,page-id-15660,page-child,parent-pageid-15443,ajax_fade,page_not_loaded,,side_menu_slide_with_content,width_470,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Tab og sorg

Tab og sorg

Det at miste en betydningsfuld person, er noget af det sværeste vi kan opleve i livet. Uanset om det er en ægtefælle, kæreste, forælder, et barn, en søskende, bedsteforælder eller en anden betydningsfuld person i ens liv. Både det at miste, og den efterfølgende sorg, kan opleves forskelligt, men nogle af de følelser man kan have er stærkt savn og smerte, tristhed, vrede, ensomhed og modløshed. Måske mærker du savnet som en tomhed, når du oplever situationer, musik, dufte eller andet der minder dig om den mistede, eller som du gerne ville have delt med ham eller hende. Måske føler du at du selv, og livet i det hele taget, er anderledes nu. Når man mister en nær person, kan man også opleve at man mister en del af ens identitet, fx. som ægtefælle, kæreste, forælder, søn, datter, søster eller bror.

Man kan opleve at man er mere følsom, at situationen påvirker relationerne til familie, venner og kollegaer, og at det er svært at fortsætte med det dagligdags liv, fx. at gå på arbejde og passe hjemmet. Det kan føles mærkeligt at livet går videre, og man kan føle at det er meningsløst og uvirkeligt.

 

Ofte oplever man at man “svinger” mellem at mærke sorgen, og at være optaget af ens normale daglige liv. Det at fokusere på dagligdags gøremål eller arbejde, kan både være en lettelse, eller noget man skal presse sig til at gøre, og man kan opleve at tanker eller følelser relateret til sorgen pludseligt kan dukke op. Man kan føle ambivalens ift. at gøre ens normale gøremål, eller måske få dårlig samvittighed over ind imellem at blive glad, nyde ting, og “glemme” sorgen lidt.

Sorg kan også rumme en følelse af skyld over noget i relation til den mistede, eller tanker om ting man ville ønske havde været anderledes, måske omkring tabet, tiden før eller i relationen til den mistede.

Nogle gange kan sorg også mærkes som fysisk uro, søvnbesvær eller ondt i maven.

Nogle mennesker mærker sorg med det samme i tiden lige omkring tabet, andre mærker den først noget tid efter. De fleste mennesker oplever at sorgen ændrer sig over tid, og at man kan være optaget af forskellige tanker og følelser på forskellige tidspunkter.

Sådan arbejder jeg med tab og sorg/Det kan du få ud af terapi

Igennem terapi vil du opleve at få bearbejdet din sorg. Der vil være plads til at bearbejde de svære følelser der er knyttet til at miste, til at mindes og til at finde ud af hvordan du kan håndtere livet med tabet.

 

Terapien vil fokusere på dine behov, så den kan handle om din situation generelt, eller om bestemte aspekter ved tabet. Det kan fx. være de temaer der er beskrevet ovenfor, din relation til den eller dem du har mistet, din relation til din familie eller venner, dit liv efter tabet, eller noget helt andet.

 

Du vil opleve at du vil få mere ro omkring tabet. Du kan fx. mærke at følelserne bliver lidt nemmere at bære, at hverdagen bliver lidt nemmere, eller at det bliver lettere at tale med andre om tabet og sorgen. Du vil også få hjælp til at vedligeholde mindet om den du har mistet og den relation I havde sammen. Hvis det er relevant, kan du også få konkrete værktøjer til hvordan du kan håndtere sorgen, og hverdagen efter tabet.

 

Fra arbejde hos Kræftens Bekæmpelse, har jeg erfaring med behandling af tab og sorg hos efterladte i alle aldre, der har mistet en nærtstående person, samt med sorggrupper for børn og unge. Jeg har desuden arbejdet med tab og sorg i andre sammenhænge, og jeg vil trække på min viden og erfaring herfra i terapien.

tab og sorg