Panikangst - Psykolog Mette Westh Professionel psykologbehandling af dødsangst
16298
page-template-default,page,page-id-16298,page-child,parent-pageid-16211,bridge-core-2.0.2,vcwb,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.0.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Panikangst

Panikangst er karakteriseret ved tilbagevendende panikanfald, som typisk er relativt kortvarige og intense. Panikanfald kan komme uforudsigeligt i forskellige situationer, eller blive udløst af de samme typer af situationer. Typiske fysiske symptomer kan være hjertebanken, trykken for brystet, kvælningsfornemmelse, svimmelhed og uvirkelighedsfølelse. Der kan også være mentale symptomer, som følelse af kontroltab, eller frygt for at besvime eller dø.

Panikangst kan blive svært hæmmende for ens daglige liv, pga. frygten for hvornår et nyt panikanfald rammer. Derfor er det vigtigt at få behandlet ens panikangst.

Sådan behandler jeg panikangst

Som for de øvrige angsttyper, er de mest effektive behandlingsformer til panikangst, hhv. kognitiv og metakognitiv terapi. Her kan du læse mere om, hvordan jeg behandler angst ved hjælp af disse behandlingsmetoder.

Den kognitive og den metakognitive metode er de mest dokumenterede effektive metoder til at behandle angst. Metoderne giver dig overblik over, og styr på de tanker, følelser og handlinger der vedligeholder din angst. De giver dig forståelse for hvordan angsten fungerer, og giver dig værktøjer til at tage styringen, og komme tilbage til en hverdag der fungerer for dig.

 

Den eksistentielle metode er god til at arbejde et lag dybere og forstå de bagvedliggende og udløsende faktorer, der er for din angst eller dine tanker om døden. Den kan give dig en dybere forståelse for hvem du er, hvad der er vigtigt for dig, og hvordan du gerne vil leve dit liv.

 

Ved at kombinere de to typer af metoder, forstærkes effekten af terapien, så du står endnu stærkere, både i forhold til at håndtere din nuværende situation, og til at klare udfordrende situationer fremover.

Angst psykolog århus